دکتر یونیورس

یوگانیدرا چیست ؟

یوگا به معنی پیوستن و به هم بستن یا مهار کردن حیوان سرکش می باشد و مجازاً به معنی رام کردن نفس حیوانی به کار رفته است. در اصطلاح نیز عبارت از نوعی تربیت روحی و تعلیم نفسانی است که نفس سرکش را مهار می کند و با مراقبت های فکری و استغراق مدام روح انسانی (فردی) را با روح اعلی متحد می گرداند.

یوگانیدرا از دو واژه «سانسکریت» (یوگا) به معنی اتحاد یا تمرکز آگاهی و (نیدرا) به معنی خواب اقتباس شده است. یوگانیدرا بازی نیست، مُد نیست، بلکه هنر است. هنری که به شما تعلیم می دهد چگونه بین سیستم های جسمی و روانی تعادل برقرار کنید و با رها شدن از قیود، خدای متعال را با روح برتر لمس کنید.

یکی از بی نظیرترین روش های رسیدن به آرامش و حذف کردن خاطرات تلخ گذشته و دوری از استرس و اضطراب های روزانه انجام تمرین بسیار عالیِ یوگانیدراست. همین حالا بر روی لینک زیر کلیک کنید و بجای خوردن داروهای آرامشبخش با انجام این تمرین به آرامش برسید.

 

یوگانیدرا قدرت و توان و هوشیاری را افزایش می دهد و فرد را قادر به شناخت راز و رمز درون و علل ناهماهنگی ساختار روانی اش می کند. یوگانیدرا کتاب دل و اسرار تن است. سرّی است از اسرار که سفره دل را پاکسازی می کند و به معنا می پردازد.

یوگانیدرا چیست ، یوگانیدرا رازگشای عقده هایی است که در گذرعمر بر ساختار روانی می نشیند و موجب رنجش فرد می شود. یوگانیدرا شما را به سرّ ایمان واقف می کند و دریچه ی راه خداشناسی را به روی شما می گشاید. یوگانیدرا، زورقی است ساخته شده از تار و پود صداقت و ایمان به خود، افکنده شده بر رود عظیم حوادث خواسته و ناخواسته که شما را به دریای نیلگون آرامش رهنمون می کند تا در بدن سعادت استقرار یابید و سامادهی ( آگاهی و بیداری) را تجربه کنید.

یوگانیدرا روش نیرومندی است در وانهادگی هوشیارانه. در حالت یوگانیدرا خواب وجود ندارد. بلکه شخص در حالت استراحت کامل قرار میگیرد. اغلب استراحت و وانهادگی را در این می دانند که در یک صندلی راحت فرو روند، فنجانی از قهوه یا چای بنوشند، به موسیقی گوش دهند یا به فراغت به مطالعه مجله یا تماشای تلویزیون مشغول گردند. این ها برای وانهادگی کافی نیست. این اعمال تنها انحرافاتی حسی هستند که با تعریف وانهادگی مغایرت دارند.

در حقیقت وانهادگی تجربه ای است مافوق این حالات. در یک حالت وانهادگی، شما باید با ظرافت و دقت در حالت آگاهی کامل باقی بمانید. چنین حالتی یوگانیدرا نامیده می شود که نوعی خواب دینامیک است.

 

 

یوگانیدرا چیست ؟ – یوگانیدرا یک روش منظم و سیستماتیک است که کل اعمال فیزیکی، روانی و هیجانی را وانهاده می کند. هنگام تمرین یوگانیدرا ممکن است که تمرین کننده به خواب برود، اما آگاهی او در سطوح عمیق ذهن در حال عمل است. به این جهت اغلب یوگانیدرا را خواب روانی یا وانهادگی عمیق با آگاهی درونی می نامند و آن حالتی است که فرد در آستانه بین خواب و بیداری قرار می گیرد. به عبارت دیگر این حالت مرز برخورد و ناهوشیاری در بُعد زمان است.

حالت وانهادگی در یوگانیدرا به مرحله ای می رسد که ذهن از تجارب حسی فاصله می گیرد و زمانی که آگاهی بتواند از تجارب بیرونی و خواب فاصله گیرد، بسیار نیرومند می شود و می تواند در راه های زیادی مانند توسعه حافظه، افزایش دانش، خلاقیت یا تغییر طبیعت شخص به کار گرفته شود.

در وضعیت یوگانیدرا آگاهی در مرز خواب و بیداری قرار می گیرد. موضوع نه خواب است و نه بیدار. این حالت را در روان شناسی مدرن «خواب مغناطیسی» می نامند که در یوگا به آن خواب یوگی یا یوگانیدرا می گویند. در این حالت ذهن تنها دریافت کننده است. از این رو زبان و سایر موضوعات دیگر می توانند آموخته شوند. زیرا ذهن در یک حالت استثنایی گیرنده است. بنابراین شما می توانید یوگانیدرا را برای تغییر عادات و از بین بردن تنش ها و اضطراب ها به کار گیرید.

تمرین مستمر یوگانیدرا ذهن را توانا می کند تا از سطح ذهن ناخودآگاه خود که منبع تمام استعدادها است، به توانایی های خود پی ببرد و در شناخت و پرورش استعدادهای پنهانی در حد کامل خود توفیق به دست آورد. از طریق یوگانیدرا می توان به درک مستقیم و کشف مجهولات که در حالت خواب اتفاق می افتد، دست یافت. درک مستقیمی که در حالت یوگانیدرا به دست می آید، هر کس را توانا می کند تا به مشاهده درون خود بپردازد و پاسخ تمام مشکلاتی را پیدا کند

همچنین سبب می شود تا شخص حقیقت کلی طبیعت و تظاهرات واقعی بدون عیب و نقص را دریابد و گاه او را قادر می کند که به مفهوم کلی زندگی آرام در محیط دست یابد. این حالت دروازه ورودی چشم سوم (اشراق) است و ممکن است هر کس را به سویی رهبری کند. یکی در شعور و آگاهی الهی مستغرق می شود، یکی به حقیقت وحدت می رسد.

آگاهی خالص یا آگاهی مطلق غیرقابل تجزیه است، در لایه زیرین ذهن بی قرار که از امور گوناگون و مختلف ترکیب شده و ذهنیات غیرواقعی را تشکیل می دهد، پنهان گشته است. درک حقیقت طبیعت و هستی با آگاهی مطلق انجام می شود نه با ذهن پراکنده . چنان حالت و درکی، با ذهن آرام و نه مغشوق و به عبارتی در حالتی بین خواب و بیداری کسب مب شود. این هویت اغفال نشدنی روح است که در هر کسی وجود دارد.

اغلب مردم تصور می کنند استراحت کردن ساده است و همین قدر که دراز بکشند و چشم هایشان را ببندند، به استراحت پرداخته اند! ولی در حقیقت استراحت به این معنا نیست. اگر شما از تنش های عصبی، مغزی، ماهیچه ای و احساسی به دور نباشید، هرگز استراحت نکرده اید، هر چند که ممکن است به طور سطحی احساس کنید که آرام هستید. با این وجود شما پر از تنش هستید. این افراد حتی وقتی خوابیده اند افکار در مغزشان دور می زند. تمرین عملی یوگانیدرا روش علمی برای برطرف کردن این شرایط است. یوگانیدرا، راه مفید و مؤثر استراحت جسم و روح و زنده سازی و احیا کردن آن است.

کسانی که این روش را به کار می برند، به زودی درک می کنند که این حالت بهتر از خوابیدن است. یک ساعت تمرین یوگانیدرا معادل چهار ساعت خواب معمولی به انسان آرامش می دهد. به وسیله یوگانیدرا ما نه تنها خود را رها می سازیم بلکه شخصیت جدیدی درون خود پدید می آوریم.